Centrul Gifted Education lansează programul de testări IQ pentru selecţia la nivel internaţional a copiilor cu abilităţi înalte. Anul acesta copiii vor avea două opţiuni pentru prima dată: să înveţe la Şcoala de Excelenţă (singurul program academic din România pentru copiii supradotaţi) sau la şcoala Leonardo Gifted Education (şcoala britanică internaţională de nivel primar cu program normal, dedicată în exclusivitate copiilor supradotaţi).
Programul de testări IQ pentru copii de peste 6 ani face parte din cel mai amplu proiect realizat în România, dar şi la nivel internaţional, de susţinere a copiilor cu abilităţi înalte, şi a fost lansat în ţara noastră în 2010. În acelaşi an, 835 de copii din România au fost testaţi în cadrul Proiectului Pilot de Testare a Inteligenţei copiilor la nivel internaţional, iar 40% dintre aceştia (338 de copii) au fost identificaţi cu intelect superior.
Totodată, acelaşi studiu a aratăt că 63% din participanţii la testarea internaţională au obţinut scoruri ce îi situează în primii 5-10% dintre copii de aceeaşi vârstă, ceea ce denotă un intelect de nivel superior sau capacităţi intelectuale peste medie. Procentul este cu atât mai important cu cât acesta semnalizează nevoia educaţiei diferenţiate şi a unor politici educaţionale care să susţintă valorificarea potenţialului înalt al acestor copii, conform Recomandării 1248/1994 a Parlamentului European şi a Legii 17/2007 care prevede educaţia copiilor şi tinerilor cu potenţial înalt.
Testările vor avea loc în Bucureşti, in str. Berzei nr. 22, în următoarele zile: 15.03 (duminică) ora 14.00, 18.04 (sâmbătă) ora 9.00, 26.04 (duminică) ora 14.00, 2.05 (sâmbătă) ora 9.00 şi 17.05 (duminică) ora 14.00.
Înscrierile pentru testare se realizează online pe: http://giftededu.ro/calendar-2015, unde se găsesc şi informaţii legate de nevoile copiilor supradotaţi şi un prim punct de informare pentru părinţi.
Identificarea supradotării din timp este la fel de esenţială ca şi cu orice altă direcţie de excepţionalitate. Părinţii sunt, de obicei, primii observatori ai comportamentului de supradotare şi tot ei sunt cei care pot lua decizia testării de unde şi importanţa observarii şi implicarii părinţilor în acest process, sunt de părere specialiştii. De asemenea, copiii supradotaţi au risc social înalt datorită nevoilor lor speciale care nu sunt asigurate în sistemul obişnuit de educaţie, mai adaugă experţii. Pentru ca un copil să se dezvolte la întregul său potenţial, este nevoie de parinţi activi, bine informaţi şi pregătiţi, care recunosc abilităţile copiilor lor şi îi susţin în învăţare şi le cunosc nevoile speciale.
“Statistic vorbind, România are printre cei mai mulţi copii supradotaţi din Uniunea Europeană, iar acest program pe care l-am lansat are menirea de a-i descoperi, pentru a ii sustine cu o educaţie diferenţiată. Parlamentul European recomandă ţărilor membre educaţie diferenţiata şi politici educaţionale care să susţintă valorificarea potenţialului înalt al acestor copii. Centrul Gifted Education estimează că există peste 190.000 de copii supradotaţi academic cu vârsta sub 15 ani în Romania – aproximativ 6% din numărul total al elevilor (sursa estimării: NAGC – National Association for Gifted Children; procentul este aplicat la populatia de 3,211 milioane copii sub 15 ani cf. INS: Comunicat de presa nr 143 din 26.06.2012). Un număr impresionant. Care este incidenţa copiilor supradotati in Romania? Estimăm ca în fiecare clasă de 30 de copii se pot găsi minim 1-2 copii supradotaţi intelectual”, declară Monica Gheorghiu, preşedintele Centrului Gifted Education.