Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca Cluj, in calitate de institutie publica care gestioneaza piata muncii, in colaborare cu Inspectoratele Scolare Judetene, ISJ Bistrita-Nasaud, ISJ Cluj, ISJ Bihor, ISJ Timis, ISJ Hunedoara, ISJ Salaj si ISJ Maramures si in parteneriat cu Asociatia Inceptus Romania implementeaza proiectul „Skills for Jobs” in cele 7 judete din regiunile N-V si V, respectiv Timis, Bihor, Bistrita–Nasaud, Salaj, Maramures, Hunedoara si Cluj. Proiectul are o durata de 20 luni si are ca obiectiv dezvoltarea abilitatilor elevilor din clasele a IX-a si a X-a privind orientarea profesionala, in vederea corelarii rezultatelor invatarii cu cerintele de pe piata muncii si cresterea nivelului de implicare, cooperare si parteneriat a diferitilor factori interesati in asigurarea unui proces eficient de tranzitie de la scoala la viata activa. Acest obiectiv se realizeaza intr-un cadru organizat pentru descoperirea aptitudinilor fiecarui elev prin folosirea unei aplicatii informatice de consiliere online, adaptata nevoilor grupului tinta. Parteneriatele incheiate cu inspectoratele scolare judetente, licee, universitati si diversi angajatori urmaresc consolidarea legaturii dintre invatamant si piata muncii. In urma testarii elevilor din grupul tinta acestia vor fi consiliati in cariera sau in alegerea unei profesii, urmarindu-se diminuarea ratei somajului si reducerea diferentelor dintre cerere si oferta de pe piata muncii.
Raportat la structura somajului pe grupe de varsta la finalul lunii iulie 2014, care, conform statisticilor oficiale, este de 16.70%, respectiv 77.008 tineri sub 25 ani, dar si a faptului ca ponderea cea mai mare din totalul somerilor inregistrati la Agentiile Judetene pentru Ocuparea Fortei de Munca (72.48%) o au somerii fara instruire si cei cu nivel de instruire primar sau gimnazial, proiectul “Skills for Jobs” vine ca o solutie viabila la reducerea acestei rate de somaj, tinand cont de faptul ca grupul tinta este format din cel putin 20.000 de elevi ai claselor a IX-a si a X-a.
Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca Cluj a semnat in cursul lunii septembrie 2014 contractul pentru achizitionarea Chestionarului de Interese Vocationale Jackson (JVIS – Jackson Vocational Interest Survey), chestionar care va fi utilizat in cadrul proiectului „Skills for Jobs”, proiect cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013 „Investeste in oameni”, Axa prioritara nr. 2 „Corelarea invatarii pe tot parcursul vietii cu piata muncii”, DMI 2.1 „Tranzitia de la scoala la viata activa”.
Acest chestionar, JVIS, este un instrument destinat evaluarii intereselor vocationale, creat de Douglas N. Jackson, unul dintre cei mai mari psihometricieni ai psihologiei contemporane si va fi aplicat pe grupul tinta din cadrul proiectului. JVIS este rezultatul aplicarii unui numar de abordari noi si unice in conceperea scalelor de interese vocationale, in scorarea acestora si in raportarea scorurilor rezultate.
Completarea acestui chestionar va oferi fiecarui elev din grupul tinta oportunitatea de autocunoastere a intereselor sale profesionale. Astfel, fiecare elev va beneficia de un raport complex, autocunoasterea intereselor profesionale fiind una dintre componentele fundamentale ale cunoasterii vocationale.
Serviciile de consiliere fac parte din categoria masurilor active cu caracter preventiv menite sa asigure – din timp – orientarea scolara si profesionala a elevilor, in vederea cresterii sanselor lor de a intra pe o piata a muncii moderna, flexibila si inclusiva si de a asigura tranzitia acestora la viata activa.
Importanta consilierii in alegerea traseului vocational al elevilor si rolul determinant al acesteia pentru evitarea somajului in randul tinerei generatii nu poate fi contestata. La fel de important este, insa, si momentul in care elevii beneficiaza de aceasta indrumare. Consideram clasa a IX-a si a X-a perioada oportuna pentru focusarea elevilor asupra viitoarei cariere profesionale, pentru identificarea si cristalizarea – la inceput – a intereselor vocationale, independent de sugestiile sau influentele exterioare.
Alegerea domeniului profesional trebuie sa ia in considerare atat interesele si aspiratiile tinerilor, cat si abilitatile si competentele acestora, fara a face abstractie de contextul social, de cerintele si evolutia pietei muncii.
Dintre rezultatele echipei de implementare mentionam cateva: aproximativ 19700 elevi inregistrati in grupul tinta, 110 unitati de invatamant preuniversitar implicate in activitatile proiectului, actiuni derulate in toate cele 7 judete de implementare, achizitionarea prin licitatie publica SEAP a instrumentului de evaluare a intereselor vocationale ale elevilor – JVIS, realizarea a 3 actiuni locale de sprijin a parteneriatelor intre scoli, universitati, agenti economici, peste 5700 elevi participanti la actiuni de consiliere si orientare scolara si profesionala.
Reactiile elevilor participanti la activitatea de consiliere din cadrul proiectului, prin aplicarea bateriei de teste JVIS (chestionar de interese vocationale) confirma necesitatea oferirii unor servicii specializate in domeniul profesional elevilor, inca de la inceputul ciclului preuniversitar. Atat elevii cat si parintii acestora au apreciat modalitatea de evaluare a intereselor profesionale si suportul oferit de catre experti pentru ghidarea in cadrul procesului de dezvoltare a carierei profesionale si a abilitatilor de decizie.
La nivelul Judetului Bistrita-Nasaud au fost inregistrati in Grupul Tinta, ca si eligibili, peste 1190 elevi. Peste 400 dintre acestia au completat deja chestionarul JVIS si se bucura de rezultatele pe care acest test le ofera. Liceele din care fac parte elevii inregistrati in Grupul Tinta sunt urmatoarele: Colegiul National Andrei Muresanu, Colegiul National Liviu Rebreanu, Colegiul Tehnic INFOEL si Colegiul National Petru Rares.