Home Din Licee LA GRANITA DINTRE ADICTIE SI AVANTAJELE UTILIZARII INTERNETULUI, STUDIU COMPARATIV.

LA GRANITA DINTRE ADICTIE SI AVANTAJELE UTILIZARII INTERNETULUI, STUDIU COMPARATIV.

by B24
514 views

Ce se petrece realmente la granita dintre adictie si avantajele utilizarii calculatorului?Mi-am propus sa analizez,comparativ,situatiile adictive,in cazul nostru,ca urmare a dependentei de calculator si avantajele utilizarii calculatorului.

De la bun inceput, voi incerca sa reliefez pericolul care se poate naste, pur si simplu din simpla incredintare ca teoria avantajelor utilizarii calculatorului este litera de evanghelie si ca dincolo de ea ,nu mai exista exceptii care o contrazic.   Pt.a-mi argumenta punctul de vedere, am cerut unor subiecti, elevi la Gr.SC.Horia-Vintila, sa raspunda unor intrebari, pe care le-am grupat, sub forma unui chestionar: 

CALCULATORUL, SURSA DE INFORMARE SAU DELECTARE?

Fac precizarea ca am ales acest titlu in ideea ca sursa de informare, poate fi privita ca un avantaj al utilizarii calculatorului, iar cea de delectare, se poate transforma in adictie, atunci cand pierdem controlul asupra ei. Deasemenea intreg chestionarul pare sa strabata aceasta ide.

1.Cu ajutorul calculatorului,pot:

a). sa imi largesc orizontul de cunoastere.  b). sa imi petrec un timp delectandu-ma 

2.Calculatorul ma ajuta sa:

a).imi completez carentele in anumite domenii; b).sa nu ma plictisesc.

3.Datorita calculatorului:

a).am descoperit lucruri necunoscute;  b).am renuntat la anumite activitati, in favoarea placerii produse de el.

4.Cu ajutorul calculatorului:

a). am invatat fara profesor  b).am invins tristetea si depresia 

5.Fara calculator:

a). m-as intoarce la sursele de informatii din anii 70 b). mi-ar fi foarte greu.

6.Daca ar fi sa alegi, intre calculator si o colectie de carti, ce ai alege? a.calculatorul   b.colectia de carti.

7.Timpul pe care il acord calculatorului pe zi este:

 a). o ora sau doua.  b). mai mult de cinci ore

REZULTATELE CHESTIONARULUI-realizat pe un esantion de 20 de elevi.

1a-5;1b-15;   2a-3; 2b-17;   3a-10; 3b-10;   4a-2;4b-18;   5a-7; 5b-13;   6a-19; 6b-1;   7a-10; 7b-10

Se observa, din aceste rezultate ca dependenta de calculator isi face simtita prezenta sub diverse forme,fie ca este vorba de delectare,de simtirea unei situatii de greu in lipsa calculatorului sau de alungarea starii de plictiseala sau de tristete.

Desigur ca intre toate aceste stari si dependenta este totusi “un drum”,drum care daca nu este parcurs cu aportul constient al pericolului de la capatul lui ,exista riscul aparitiei adictiei.  Voi incerca in continuare sa compar,cele doua notiuni,enuntate in titlu,cea de avantaj al utilizarii calculatorului si cea de adictie,referindu-ma strict,deci limitat,la ceea ce am vrut sa surprind in chestionar.

1.Este drept si de oricine recunoscut ,cu ajutorul calculatorului, ne largim orizontul de cunoastere,fapt pozitiv in procesul de achizitionare de cunostiinte,in special la elevi,dar. acest proces trebuie sa fie totusi cumpatat,in sensul ca achizitionarea cunostiintelor nu trebuie sa aiba drept sursa numai calculatorul ci si alte surse,spre exemplu cartile,tratatele din biblioteca etc.


Sa recunoastem faptul ca, atunci cand  un referat este luat dupa calculator,el nu are o valoare  de autenticitate si originalitate,ca atunci cand elevul il gandeste singur.

Facand legatura cu cea de-a doua varianta de raspuns, de la prima intrebare sau problema ridicata de chestionar,delectarea  se resimte atunci cand procesul cautarii informatiilor,pentru a fi valorificate,se transforma intr-un proces  simplist care poate produce dependenta,in sensul ca elevul este linistit la idea ca va gasi pe internet referatul care il intereseaza.

Aici dependenta si situatia adictiva se manifesta ca o stare repetitiva,elevul resimtind nevoia sa se intoarca la calculator sa isi ia referatul gata facut decat sa il  gandeasca singur. Toata aceasta explicatie a fost doar un exemplu edificator,din multitudinea de exemple in acest sens,la care am recurs pentru a-mi explicita punctul de vedere.  

Sa vedem acum ce se intampla la granita dintre cele doua,respectiv dintre procesul de largire a orizontului de cunoastere si adictie.S-ar spune ca o explicitare a ceea ce se intampla,la aceasta asa zisa –granita-am formulat-o mai sus,cu unele omisiuni si anume este vorba despre confuzia care se poate crea intre delectarea produsa de largirea orizontului de cunoastere si delectarea in sine.

Diferenta dintre cele doua consta in faptul ca in primul tip de delectare putem vorbi de o delectare a intelectului,cognitiva chiar,si in cel de al doilea tip de delectare,adica delectarea propriu-zisa, ne centram mai mult pe delectarea spiritului decat a intelectului.Intrebarea care se pune,este urmatoarea:unde avem de-a face cu situatia adictiva? si raspunsul meu ,este urmatorul:situatia adictiva se manifesta si la nivel de intelect si la nivel de spirit,riscul aparitiei ei constituind-o gradul de constientizare al subiectului,care traieste asfel de stari,de limita pe care o va pune acestor doua tipuri de delectare.

Cand vorbesc de limita ma refer la nr.de ore dedicate acestor tipuri de delectare. Deci, la granita dintre procesul de largire a orizontului de cunoastere si adictie, ar sta limita, ca un rezultat implicit al constientizarii pericolului caderii in adictie. Atunci cand nu putem trasa aceasta limita,desi constientizam pericolul ,vorbim deja de situatia adictiva.

Cea dea doua problema,ridicata de chestionar ,vine sa trateze intr-o maniera similara,raportul dintre sursa de informatie,privita ca un avantaj al utilizarii calculatorului si delectare,delectarea luand de aceasta data forma alungarii plictiselii.Iata,ca deja am pus punctul pe I,cum se spune,atunci cand vorbim de alungarea plictiselii in legatura cu adictia,in cazul nostru,calculatorul fiind cel care ne scoate din plictis.In aceasta situatie ,dependenta de calculator isi face simtita prezenta,daca calculatorul ocupa locul principal in ordinea lucrurilor care ne scot din starea de plictiseala.

Existenta posibilitatii ,ca starea de plictiseala,sa fie alungata in primul rand cu ajutorul calculatorului creste daca  ne raportam la interesele,pasiunile si preocuparile care pot fi mai usor satisfacute cu ajutorul calculatorului,decat prin alte mijloace,iar acest fapt,realitatea l-a confirmat si il confirma.              


Daca pentru unii ,calculatorul inseamna completarea carentelor intr-un anumit domeniu,pt unii este calea de a alunga plictiseala.

Toate bune,daca nu ar exista pericolul caderii in adictie.Sa vedem unde:sa luam  spre exemplu,urmatorul caz:subiectul A isi completeaza carentele cu ajutorul calculatorului,aceasta stare de completare a carentelor,constituind si o modalitate de umplere a timpului,dar si  o reala  simplificare a muncii sale,nemaifiind nevoie de exemplu,de citirea unei carti,pt a realiza  caracterizarea unui personaj.

Ei bine,situatia adictiva se manifesta atunci  cand comoditatea ne indreapta inspre calculator,nu inspre biblioteca. 


 Intrebarea numarul 3, vine sa sondeze legatura pe care utilizarea calculatorului o are cu lucrurile inca necunoscute si placerea de a utiliza calculatorul.

De la lucrurile necunoscute si placerea de a utiliza calculatorul si situatia adictiva,nu este decat un pas,usor de trecut si anume:este bine stiut faptul ca lucrurile necunoscute starnesc curiozitatea,curiozitatea se cere a fi satisfacuta,mai ales daca stim ca exista sursa care sa ne satisfaca aceasta curiozitate ,deci, alegand sa satisfacem curiozitatea cu ajutorul calculatorului,alegem ,de fapt,riscul  ca aceasta curiozitate sa ne domine.

You may also like