NUME SI PRENUME: C.A. DATA NASTERII: 13 07.1997 MEDIUL DE PROVENIENTA: Urban, Segarcea MEDIUL DE REZIDENTA: Urban, Segarcea. OCUPATIA; Eleva in clasa a X-a La Gr.Sc.Horia Vintila, Segarcea.
DATE MEDICALE SEMNIFICATIVE: Eleva are diagnosticul de depresie atipica.
DATE PSIHOLOGICE SEMNIFICATIVE:
Temperamental,eleva prezinta un tip introvertit, cu momente melancolice, orientare spre trecut, nivelul afectiv este neechilibrat, slaba empatie, iritabila, pesimista, visatoare, atitudinal predominand respingerile in cadrul grupului din mediul institutional.
Viziunea sa asupra vietii este sumbra, eleva incercand de mai multe ori ganduri si fapte sinucigase; are o stima de sine scazuta; arata ostilitate, insa indirect manifestata la nivelul mediului familial, in relatiile cu mama.
La scoala are o atitudine oponenta, refuzand mereu cooperarea. Primeste informatii de la colegii de scoala, insa lipseste orice forma de reactie, de interes. Eleva este lipsita de implicare atat la nivel fizic cat si intelectual. Imaginatia afisata este de respingere, inchidere in sine, privire in gol, fara reactie.
DATE PEDAGOGICE SEMNIFICATIVE:
In prezent, eleva nu are absente nemotivate, datorita intelegerii bolii din partea cadrelor didactice. Atat colegii de clasa cat si cadrele didactice au incercat un program de recuperare, cu scopul de a-i facilita integrarea in mediul scolar si de a-i schimba viziunea pesimista despre lume si viata, insa totul decurge cu dificultate, receptivitatea fiind una scazuta.
Din punctul de vedere al elevei, lumea aproape ca nu exista, atat in mediul scolar cat si in cel familial, eleva traind intr-o lume a ei interioara.
PARTICULARITATI DE VARSTA ALE ELEVEI:
La nivel fizic, eleva este dezvoltata armonios, psihoafectiv insa slab dezvoltata.
MODUL DE MANIFESTARE AL SUBIECTULUI IN VIATA COTIDIANA
Eleva locuieste singura, refuzand caminul sau gazda, datorita bolii care ii provoaca inadaptare si o lipseste de sociabilitate, supunandu-si parintii la cheltuieli mai mari, acestea fiind nevoiti sa ii inchirieze ceva.
NEVOI ALE SUBIECTULUI
-nevoia de autocunoastere
-nevoia cresterii stimei de sine
-comunicare la toate nivelele.
-nevoia de a avea o sfera larga de sentimente
-nevoia de socializare
-nevoia de a se simti in siguranta
-nevoia de a se simti iubita si apreciata.
MODALITATI DE A RASPUNDE ACESTOR NEVOI
Consilierea individuala s-a realizat de la inceputul semestrului I, eleva afandu-se inca intr-un proces de consiliere, cazul fiind unul complex.
Activitatile desfasurate in consiliere s-au axat pe atenuarea in principal a starilor depresive.
OBIECTIVELE CONSILIERII INDIVIDUALE:
– dezvoltarea capacitatii de autocunoastere
– formarea si intarirea unei imagini pozitive si corecte despre sine;
– dezvoltarea capacitatilor de comunicare pe toate nivelele si pozitivarea interrelationala
– cunoasterea cauzelor bolii sale si incercarea de a se situa deasupra lor.
– sfaturi utile
– asigurarea unei igiene mentale prin cultivarea gandirii pozitive si formarea unei atitudini deasemenea pozitiva despre lume si viata.
– constientizarea elevei ca exista oameni care o iubesc,o apreciaza,ajuta
– crearea sentimentului de siguranta
In primele doua sedinte de consiliere s-a pus accentual pe dezvoltarea capacitatii de autocunoastere prin exercitii de autocunoastere cu scopul intelegerii bolii, a cauzelor care au generat-o, precum si in scopul formarii unei imagini pozitive despre sine.
In a treia sedinta s-a urmarit dezvoltarea capacitatilor de comunicare in scopul unei mai bune integrari si cooperari in grup.
A patra sedinta s-a derulat pe fundalul cunoasterii cauzelor bolii sale cu scopul de a le depasi. Acest lucru s-a realizat prin ascultarea de catre consilier a glasului constiintei si sufletului acesteia. Am descoperit impreuna modalitati de a depasii aceste cauze prin constientizarea faptului ca nici un om nu este perfect, ca depresia este o boala care i se poate intampla oricui, ca trebuie depasita viziunea populara cotidiana conform careia depresia si afectiunile inrudite ei precum tulburarea afectiva bipolara sau chiar tulburarea schizo-afectiva sunt boli care trebuiesc ascunse, ele fiind catalogate drept rusinoase de catre majoritatea oamenilor, numai daca ne gandim ca alaturi de inima, ficat, plamani etc. si creirul la un moment dat se poate imbolnavi fara a avea cauze ce tin in mod direct de noi.
Tot in cadrul acestei sedinte, s-a asigurat formarea unei igiene mentale, avand ca rezultat final formarea unei atitudini pozitive despre lume si viata.
Pentru a ajunge la rezultatele care mi le-am propus, am analizat impreuna cu eleva cele trei cauze ale instalarii depresiei si anume:
AUTOINVINOVATIREA, AUTOCOMPATIMIREA SI COMPATIMIREA ALTORA si am incercat sa o constientizez ca exista situatii in viata cand trebuie sa avem o atitudine pozitiva fata de noi insine ca sa biruim raul din omenire, rau care are de fapt, ca substrat fiinta umana. Autoinvinovatirea, autocompatimirea si compatimirea altora intra in contradictie cu o imagine de sine pozitiva, numai daca ne gandim la faptul ca dand vina pe noi insine si nu pe situatia care uneori ne depaseste sau plangandu-ne de mila atat noua cat si altora, fara a lua in calcul dificultatile care ne-au adus in aceasta stare, ne injosim fara motive intemeiate. Spun asta, pentru ca de cele mai multe ori situatia la care suntem expusi este peste nivelul asteptarilor noastre, iar acest lucru nu trebuie sa ne conduca la depresie, ci cel mult la formarea unei atitudini pozitive fata de sine, prin simplul gand ca am dat piept cu uraganul, cum se spune, in cazul nostru, cu situatia care din pacate ne-a depasit.
A patra sedinta a debutat prin cateva sfaturi pe care am incercat sa i le ofer elevei in cauza si anume:
-daca vrea intr-adevar sa nu mai fie depresiva, va trebui sa inteleaga ca ea este cea care isi provoaca depresia numai daca luam in calcul faptul ca gandurile noastre sunt acelea care ne tulbura si nu sotii sau sotiile noastre, parintii, prietenii sau sefii nostrii, ca nimeni nu poate sa ne tulbure niciodata, numai daca noi insine ingaduim acest lucru.
In cea de a cincea sedinta, am reusit sa ii instalez elevei sentimental de siguranta prin constientizarea faptului ca exista cu siguranta oameni care o iubesc, o aprecieaza si ajuta, doar ca exista o problema majora: ii primeste sau nu ii primeste in suflet.
In concluzie, situatia problematica de la inceputul procesului de consiliere s-a ameliorat dupa aceste sedinte, relevante fiind in acest sens schimbarea in bine a opticii de a vedea lucrurile si de aici de a-si forma parerile, cat si energia pozitiva de care da dovada in actiuni, ramanand totusi sa vina in continuare la consiliere atat pt a preveni o recidiva cat si pt faptul de a-i intari sentimentul sigurantei prin faptul ca ma aflu in scoala sa ii ascult gandurile, sa descoperim impreuna luminita de la capatul tunelui.