Angajatorii români au anunţat planuri de angajare moderate pentru intervalul iulie – septembrie 2014, indică studiul ManpowerGroup privind Perspectivele Angajării de Forţă de Muncă
Bucureşti, 10 iunie 2014 ■ Mai mult de unul din cinci angajatori din România intenţionează să-şi crească numărul de angajaţi în următoarele trei luni, conform studiului trimestrial al ManpowerGroup privind Perspectivele Angajării de Forţă de Muncă, la care au participat 625 de angajatori. Doar 5% prevăd o scădere a numărului de angajaţi în intervalul iulie – septembrie 2014, în timp ce alţi 69% nu preconizează schimbări în dimensiunea forţei de muncă. Previziunea Netă de Angajare calculată după eliminarea variaţiilor sezoniere este de +9%, valoare similară cu cea a a trimestrului II, dar cu 3 puncte procentuale mai mare decât în trimestrul III din 2013.
„Acesta este cel de-al optulea trimestru de optimism ponderat, dar constant,” remarcă directorul general al ManpowerGroup România, Valentin Petrof. „Încetul cu încetul, angajatorii au reînceput să-şi crească volumul de angajări, dar încrederea lor continuă să fie mai redusă decât în anii de dinainte de criza economică. Chiar dacă angajatorii vor continua să prefere organizaţii agile, au apărut totuşi semnale că aceştia îşi depăşesc treptat reticenţa de a face angajări şi au din nou în vedere nevoile pe termen lung.”
Nivelul de încredere al angajatorilor variază în funcţie de dimensiunea organizaţiei. Organizaţiile cu mai puţin de zece angajaţi raportează o Previziune Netă de Angajare de -1%, angajatorii din această categorie fiind mai puţin dispuşi să-şi redimensioneze forţa de muncă. Astfel, 77% dintre ei nu prevăd schimbări ale numărului total de angajaţi în intervalul iulie – septembrie 2014, un procent în scădere faţă de 85% în trimestrul II, dar în continuare superior cu 8 puncte procentuale mediei naţionale. La polul opus se situează angajatorii cu peste 250 de angajaţi. 27% dintre aceştia anunţă planuri de creştere a numărului de angajaţi în următoarele trei luni, şi numai 2% anticipează reduceri de personal.
Cei aflaţi în căutarea unui loc de muncă vor avea parte de oportunităţi de angajare în toate cele opt regiuni ale ţării şi în nouă din zece sectoare de activitate. Sectorul cel mai dinamic din punct de vedere al angajărilor va fi Industria prelucrătoare, în care Previziunea Netă de Angajare este de +19%, în scădere cu 5 puncte procentuale de la trimestrul doi, însă în creştere de 3 puncte procentuale comparativ cu trim. III/2013. Oportunităţile se vor înmulţi probabil şi în sectorul Finanţe, asigurări, servicii imobiliare şi servicii de afaceri, unde Previziunea de +17% s-a îmbunătăţit atât faţă de trimestrul anterior (II/2014), cât şi faţă de trimestrul III al anului trecut. Perspectivele sunt însă limitate în sectorul Energie electrică, apă, gaze, unde angajatorii anunţă o Previziune Netă de Angajare de -1%, cu 4 puncte procentuale mai slabă decât în trimestrul II. În schimb, cea mai semnificativă îmbunătăţire faţă de trimestrul anterior se înregistrează în sectorul Transport, depozitare şi comunicaţii, unde Previziunea Netă de Angajare a ajuns la +10%, după trei trimestre consecutive de creştere.
În cinci din cele opt regiuni cuprinse în studiu, angajatorii raportează Previziuni îmbunătăţite faţă de cele exprimate în trimestrul II. Creşterea cea mai considerabilă este în regiunea Sud, unde Previziunea Netă de Angajare de +15% este cu 8 puncte procentuale mai puternică decât cea a trimestrului anterior, îmbunătăţindu-se moderat şi faţă de trimestrul III/2013. Angajatorii din regiunea Nord-Est anticipează la rândul lor creşteri de personal, raportând o Previziune de +15%, cu 4 puncte procentuale mai puternică decât în trimestrul II şi în creştere cu 15 puncte procentuale faţă de intervalul iulie – septembrie 2013. Climatul de angajare prognozat este favorabil în mai mică sau mai mare măsură în toate cele opt regiuni, dar încrederea angajatorilor este mai scăzută în regiunile Sud-Vest şi Vest, în care valorile Previziunii Nete de Angajare sunt +3%, respectiv +6%. În regiunea Vest, intenţiile de angajare ale angajatorilor au slăbit considerabil faţă de trimestrul anterior, înregistrând un declin abrupt de 28 de puncte procentuale.
„Încă nu putem considera creşterea oportunităţilor de angajare drept o tendinţă, pentru că indicatorii din diferitele sectoare de activitate şi zone ale ţării variază prea mult pentru a contura o imagine fără echivoc” spune Valentin Petrof. „Semnele unui optimism renăscut se fac simţite, dar cei aflaţi în căutarea unui loc de muncă nu trebuie să se aştepte la efervescenţă, dat fiind că angajatorii se concentrează în continuare pe atragerea candidaţilor potriviţi, nu pe angajări de volum. Aceştia sunt încă selectivi, în căutarea echilibrului corect între nevoile de dezvoltare şi costuri.”
* Notă: Previziunea Netă de Angajare se obţine făcând diferenţa dintre procentul de angajatori care anticipează o creştere a volumului total de angajări şi procentul de angajatori care prevăd o scădere a angajărilor în locaţia lor, în trimestrul următor. Pentru ţările care au acumulat date cel puţin 17 trimestre consecutiv, printre care şi România, cifrele citate au fost supuse ajustării sezoniere, cu excepţia cazului în care se specifică altfel
Despre studiu:
Studiul Manpower privind Perspectivele Angajării de Forţă de Muncă este cel mai longeviv şi cuprinzător studiu din lume privind activitatea de angajare. ManpowerGroup administrează acest studiu predictiv încă din 1962, iar în prezent în cercetare sunt incluşi peste 65,000 de angajatori din 42 de ţări şi teritorii, cărora le sunt măsurate trimestrial intenţiile de a-şi creşte sau de a-şi diminua numărul total de angajaţi pe parcursul trimestrului următor. Studiul este un barometru al tendinţelor şi activităţilor de pe piaţa forţei de muncă, fiind utilizat de Banca Naţională a Angliei în redactarea rapoartelor sale privitor la inflaţie şi ca sursă a raportului lunar privitor la perspectivele economice şi sociale în Uniunea Europeană Monthly Monitor, redactat de Comisia Europeană. Datele studiului independent al ManpowerGroup sunt utilizate în egală măsură de analişti financiari şi economici din întreaga lume în evaluarea situaţiei pieţelor de forţă de muncă.
Pentru România, cercetarea de teren s-a derulat în intervalul 17 – 29 aprilie 2014 pe un eşantion reprezentativ de 625 de angajatori, fiind condusă de către echipa de cercetare Infocorp Ltd. Rezultatele obţinute au o marjă de eroare de +/-3,9%.
Despre ManpowerGroup
Despre ManpowerGroup România
ManpowerGroup România este unul din liderii în domeniul soluţiilor inovatoare ce privesc forţa de muncă, creând şi oferind clienţilor săi soluţii care să-i ajute să fie câştigători în lumea contemporană a muncii. Compania este specializată în: recrutare permanentă şi pe bază de contract, evaluare şi selecţie, muncă temporară, payroll, gestiune şi administrare de contracte, externalizare şi consultanţă în domeniul resurselor umane. Manpower Professional, brand al ManpowerGroup, oferă o gamă largă de servicii de recrutare, munca temporară, selecţie, externalizare şi consultanţă la nivel de middle & top management şi specialişti. Resursele deţinute, clienţii internaţionali şi reputaţia dobândită atrag candidaţi talentaţi, cu un nivel de educaţie ridicat, şi profesionişti cu o experienţă vastă în domeniul în care activează. În România, ManpowerGroup este prezent din 2003, având 14 agenţii active în: Bucureşti, Timişoara, Braşov, Cluj-Napoca, Craiova, Iaşi, Ploieşti, Piteşti şi Sibiu.
Despre ManpowerGroup
De 65 de ani, ManpowerGroup™ (NYSE: MAN), expertul global în forţă de muncă, creează soluţii inovatoare pentru angajatori şi candidaţi. În fiecare zi, expertiza noastră conectează peste 600,000 de persoane la piaţa muncii, în diverse sectoare de activitate şi profesii. Familia brandurilor ManpowerGroup – Manpower®, Experis™, Right Management® şi ManpowerGroup™ Solutions – ajută peste 400,000 de clienţi din 80 de ţări şi teritorii să răspundă cu succes provocărilor legate de talent, oferindu-le soluţii complexe şi integrate de identificare, atragere, administrare şi dezvoltare a talentelor. In 2014, ManpowerGroup a fost recunoscută drept una dintre companiile cu cele mai înalte standarde etice la nivel global pentru al patrulea an consecutiv şi nominalizată din nou de revista Fortune printre cele mai admirate companii, consacrându-i poziţia de cel mai de încredere brand din domeniul în care activează. Vizitaţi www.manpowergroup.com pentru a afla mai multe despre noi.
Pentru informaţii suplimentare
Textul integral al raportului este disponibil spre descărcare gratuit, în limbile română şi engleză, la adresa www.manpower.ro. Rezultatele tuturor celor 42 de ţări pot fi vizualizate interactiv pe noua platforma globală de la adresa: http://manpowergroupsolutions.com/DataExplorer/