Nu toţi copiii pot merge la şcoală, nu toţi copiii pot învăţa să scrie, nu toţi copiii se pot bucura de a lor copilărie, însă copilul cu care destinul nu a fost foarte generos merită şi deopotrivă are nevoie de ajutorul celor din jur. Această lecţie ne-o oferă voluntarii Fundaţiei Inocenţi, care îşi dedică o parte din viaţa lor altor vieţi, mai fragede. Programele fundaţiei a cărei temelii au fost puse de un fotograf pasionat, Mike Caroll, care prin 1990 a publicat într-un ziar din Boston un documentar însoţit de imagini referitoare la situaţia grea în care se găseau copiii orfani din România după Revoluţie, sunt numeroase şi cuprind mii de copii şi părinţi. De ce? Pentru că misiunea celor de la „Inocenţi” este de a oferi sprijin copiilor aflaţi în nevoie, indiferent de etnie sau religie, precum şi familiilor acestora… pentru a avea o viaţă ceva mai bună.
Problematica etniei rome este de mare actualitate, rezolvarea sau măcar ameliorarea situaţiei acestora necesitând intervenţii imediate. Neparticiparea la procesul educativ a copiilor, dar şi al familiilor acestora provoacă dificultăţi de integrare socială şi în cele mai grave cazuri, discriminare. De aceea, Fundaţia Inocenţi derulează un program referitor la sprijinirea integrării şcolare şi sociale a unor copii romi. În cadrul acestui proiect, coordonat de asistentul social Andrada Miron, sunt angrenaţi 30 de copii din 25 de familii de etnie romă din Bistriţa – strada Subcetate sau Viişoara. şi 12 voluntari, 4 fiind adulţi. În fiecare zi, de luni până joi, aceştia îşi dedică de la două până la patru pentru a-i ajuta pe micuţii romi care învaţă la Şcoala Generală nr. 2, la Şcoala de Muzică sau de Arte, la teme şi alte activităţi şcolare şi extraşcolare. Avem copii cu vârsta cuprinsă între 3 şi 11 ani, inclusiv de grădiniţă… Sunt mulţi care şi acum se confruntă cu probleme de comportament, de vorbire, chiar şi de ataşament, dar avem şi copii premianţi. Majoritatea acestora sunt din familii de analfabeţi sau semianalfabeţi, iar noim prin voluntarii noştrim vrem să îi ajutăm să facă şcoală, după ore vin la noi şi îi ajutăm la teme. 13 dintre ei sunt în clasa I, 2 în clasa a II-a şi unul e în clasa a III-a, restul fiind de grădiniţă, ne-a mărturisit asistentul social.
…şi copiii romi pot fi de premiul I
Andrada Miron ne povesteşte că acest program de sprijin pentru romi a fost demarat în 2008, numai cu copii de grădiniţă. În anul 2010, acesta a fost extins şi în cartierul Poieni din localitatea Reteag, comuna Petru Rareş, aici fiind o mare comunitate de etnie romă. Pentru copii sunt organizate activităţi educative adaptate nevoilor acestora, periodic se organizează sesiuni de „educaţie şi literatură timpurie”susţinute de organizatia noastră cu ajutorul voluntarilor. Părinţii beneficiază şi ei de sesiuni de informare gen „şcoala părinţilor”, dar şi de alte materiale informaţionale legate de dezvoltarea copilului. De asemenea, se organizează întâlniri socio-educative şi de consiliere cu părinţii pentru îmbunătăţirea relaţiei lor cu copiii, a explicat Andrada Miron. „Sunt copilaşi romi cu care se lucrează mai dificil, dar sunt şi premianţi, chiar cu coroniţă. Avem o fetiţă care de la început este prima din clasă, e foarte isteaţă. Deci, şi copiii romi pot fi de premiul I. Toţi sunt sunt cuminţi… deşi uneori neastâmpăraţi, sunt curioşi, preocupaţi, vor să înveţe, au idealuri”, ne-a spus Sanda, unul dintre voluntarii care de câteva luni îi ajută pe micuţi la teme, dar şi la alte activităţi specifice programului. Pentru copiii din Bistriţa, aceste activităţi sunt desfăşurate de cel puţin 8 voluntari sub coordonarea asistentului social al programului, iar pentru copiii din Reteag de către cadrul didactic împreună cu alţi 2 voluntari.
Periodic, Fundaţiei Inocenţi i se alătură şi voluntari de peste hotare. Săptămâna aceasta, un grup de studenţi şi elevi americani au decis să-şi petreacă timpul cu bebeluşii abandonaţi la Spitalul Judeţean, precum şi din centrele de plasament din judeţ. Câţiva tineri americani au rămas şi pentru a se juca cu elevii romi, în programul after-school. Americanii i-au învăţat pe elevii romi tehnicile origami şi quilling, dar şi puţin din limba lor.