PROF.CONSILIER SCOLAR-CORINA TONITA ,C.S.A.P.-LIC.TEHN.HORIA VINTILA,SEGARCEA,DOLJ. MOTTO:COMUNICAREA EFICIENTA PRODUCE ACTIUNI EFICIENTE,ACTIUNILE EFICIENTE PRODUC OAMENI EFICIENTI. Asadar,mergand in directia trasata de motto si facand legatura cu activitatea consilierului scolar ,se impune precizarea acestei legaturi prin evidentierea principalelor atributii si responsabilitati ale acestuia.Printre acestea,enumeram: . -analizează problemele specifice mediului şcolar: adaptare şcolară, motivaţie şcolară, deprinderi de studiu,absenteism,,esec si abandon scolar,etc. -observă şi evaluează performanţa şcolară, comportamentul şi dezvoltarea elevului, utilizând metode şi instrumente specifice consilierului şcolar; -identifică problemele de natură familială (abuz, neglijenţă, hărţuire) care pot afecta dezvoltarea si performanta scolara a elevilor. -planifică şi organizează activităţi de consiliere educaţională individuală şi / sau de grup adresate elevilor. -oferă intervenţii cu caracter suportiv în situaţii de criză elevilor care se confruntă cu dificultăţi specifice mediului scolar. -implică elevii în activităţi de autocunoaştere şi dezvoltare personală şi îi asistă elevii în formarea şi dezvoltarea deprinderilor şi atitudinilor utile în luarea deciziilor legate de carieră; -investighează caracteristicile personale relevante pentru orientarea vocaţională şi le analizează în raport cu opţiunile şi oportunităţile educaţionale şi profesionale ale elevilor; întocmeşte profilul vocaţional şi recomandă elevilor programe de studiu adecvate aptitudinilor, intereselor si scopurilor educationale. -organizează activităţi extracurriculare care facilitează accesul elevilor la informaţii relevante pentru deciziile legate de alegerea carierei (zilele carierei, vizite în instituţii/ organizaţii, invitaţii din diferite domenii de activitate. -dezvoltă şi implementează programe de prevenţie şi intervenţie privind violenţa în şcoală, consumul de droguri şi alcool şi alte comportamente de risc; -recomandă şi încurajează elevii şi părinţii acestora să solicite şi să accepte asistenţă specializată în cazul în care se confruntă cu probleme de sănătate fizică şi/sau psihică,etc. Toate aceste atributii si responsabilitati se sprijina pe comunicare,comunicarea este cea care sustine materializarea acestora in actiuni.Amintind aceasta idée este necesar sa evidentializam,rolul comunicarii,in mod explicit,in activitatea consilierului scolar in general.La modul general vorbind,ea apare ca o punte de legatura intre teoretic si practic,cu alte cuvinte comunicarea in activitatea consilierului scolar este esentiala,ea materializand gandurile acestuia in actiuni.In ideea de a detalia lucrurile si de a explica titlul acestui material,voi lua pe rand trei posibile probleme intalnite de consierul scolar in activitatea sa,punandu-le in legatura directa cu comunicarea eficienta. 1.ADAPTAREA SCOLARA. In cazul adaptarii scolare ,rolul comunicarii in activitatea consilierului scolar este unul de o importanta foarte mare,in sensul ca prin comunicare consilierul scolar poate indrepta aceasta problematica.Ca asa stau lucrurile,acest lucru reese din aportul pe care consilierul scolar il are in modelarea gandirii si actiunilor cadrelor didactice care incearca impreuna cu el sa remedieze problema,caci aceasta modelare se sprijina pe comunicarea eficienta consilier scolar-cadre didactice,in sensul ca aceasta comunicare eficienta este cea care produce modelarea amintita,modelare atat de necesara cadrelor didactice care lucreaza cu copilul cu probleme de adaptare. 2.MOTIVATIA SCOLARA. In cazul motivatiei scolare,comunicarea joaca un rol important,prin intermediul ei prezentandu-se elevilor beneficiile si riscurile motivarii si demotivarii scolare.Prezentand elevilor beneficiile si riscurile motivarii si demotivarii scolare,consilierul scolar ofera acestora alternative 3.ESECUL SCOLAR.Aportul comunicarii in cazul esecului scolar este unul de o importanta foarte mare,ea aparand ca o iluminare in munca consilierului scolar cu elevul/elevii aflati in situatie de esec scolar,in sensul ca datorita comunicarii putem gasi impreuna solutiile optime pentru depasirea acestei probleme.La modul general vorbind ,fara comunicare nu am putea vorbi de social,fara social de uman.In cazul consilierii scolare comunicare optima elevi-profesori-parinti este esentiala pentru depasirea situatiilor problematice,a obstacolelor care apar pe traseul educational,a conflictelor de orice fel,etc,fara comunicare neputand vorbi de consiliere scolara.Consilierul scolar,apare astfel ca o punte de legatura in comunicarea eficienta elevi-profesori-parinti ,el fiind intermediarul la care trebuie sa apelam mereu ,cu incredere si speranta.
CONSILIERUL SCOLAR-O PUNTE IN COMUNICAREA EFICIENTA ELEVI-PROFESORI-PARINTI-
previous post