Rezultatele din acest an de la bacalaureat sunt cele mai slabe din ultimii 20 de ani. Unul din doi elevi au promovat examenul. La nivel naţional promovabilitatea a fost de 44,47%, în timp ce în judeţul Bistriţa Năsăud au promovat 41,92% din numărul total de elevi. Doar 65 de elevi din ţară au luat nota 10 la bacalaureat.
Cine este de vină pentru aceste rezultate?
Elevii pot fi vinovaţi pentru aceste rezultate. Lipsa de interes pentru şcoală, alte preocupări decât cele legate de pregătirea şcolară. Unii spun că tinerii din ziua de astăzi nu sunt preocupaţi de şcoală, se bazează pe părinţii ce le asigură pe cât posibil tot ce au nevoie, şi în acestă situaţie ce rost are să îşi „tocească coatele pe băncile şcolii”. Internetul, anturajul, libertatea oferită de părinţi şi şcoală pot duce la orice alceva decât la rezultate bune la învăţătură.
Părinţii pot fi şi ei vinovaţi. Grija şi stresul zilnic îi îndepărtează uneori pe părinţi de adevăratele nevoi ale adolescenţilor. Timpul petrecut de părinţi cu copiii lor este din ce în ce mai puţin. Uneori, aceştia cred că dacă le oferă copiilor condiţii materiale bune şi le plătesc meditaţii, adolescentul are de toate şi rezultatele ar trebui să se vadă în notele de la şcoală şi de la examene. Din păcate nu este întotdeauna aşa, tinerii au nevoie de atenţie, caută înţelegere, iar atunci când nu o găsesc în familie, anturajul şi prietenii devin un suport. Se ştie că adolescenţa este una dintre cele mai dificile perioade.
Profesorii şi şcoala poate fi o cauză a acestor rezultate slabe. Programa şcolară în continuă schimbare, legislaţia ce s-a modificat de la un an la altul, a bulversat sistemul de învăţământ. Profesorii nu ar trebui nici ei trecuţi cu vederea, dacă încercăm să facem o analiză. Când toţi elevii de la un liceu nu promovează ar trebui să ne punem reale semne de întrebare. Cum au promovat aceştia în cei patru ani? Nici măcar 10% dintre ei nu au bazele principalelor materii predate în anii de liceu? Poate că o să spuneţi că profesorii au salarii de mizerie, aşa este, însă asta nu îi opreşte pe cei ce au rămas la catedră să îşi facă datoria. Sunt multe alte meserii prost plătite în ţară, sunt mulţi ce muncesc 8 – 10 ore pe zi pentru cinci sau şase milioane de lei pe lună şi o fac totuşi cu dăruire.
Ar mai fi de vină ministrul Daniel Funeriu. De ce? Pentru că a hotărât să pună camere de supravegheat în şcoli. Pentru că subiectele au fost prea grele. Pentru că a găsit metode ca elevii să nu mai copieze. Sau pentru că nu se exprimă bine în limba română. Sau, cum spuneau cei de la PSD într-un comunicat de presă:
„Practic, scopul acestui minister a fost să dovedească ce copii răi şi inculţi naşte societatea românească, însă ceea ce s-a întâmplat este o terapie de şoc, dar greşită şi nedreaptă. După un asemenea dezastru ar trebui căutate cauzele obiective, însă acest lucru nu poate avea loc fără plecarea imediată din fruntea ministerului a lui Daniel Funeriu, un personaj care nu a înţeles niciodată şcoala românească.”
Cauzele ar putea continua, motivele sunt multiple până atunci rămân rezultatele dezastruase dintr-un sistem al învăţământului bolnav.