Direcţia Generală a Finanţelor Publice a judeţului Bistriţa Năsăud informează contribuabilii că, în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 320 din 03.06.2013 a fost publicată Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/29.05.2013 privind reglementarea unor măsuri fiscale.Prezentăm mai jos, sinteza noilor modificări legislative, respectiv: Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 29/2011 privind reglementarea acordării eşalonărilor la plată
- Se reiterează faptul că în scopul constituirii garanţiei, valoarea bunurilor aduse drept garanţie trebuie să acopere valoarea pentru care s-a constituit ipoteca/gajul sau a fost instituit sechestrul, precum şi sumele eşalonate la plată, dobânzile datorate pe perioada eşalonării la plată, plus un procent de până la 16% din sumele eşalonate la plată, în funcţie de perioada de eşalonare la plată.
- Se extind cazurile când se poate modifica decizia de eşalonare la plată în perioada de valabilitate a eşalonării, prin includerea în eşalonare a obligaţiilor fiscale stabilite de organele de inspecţie fiscală prin decizie de impunere, cu termene de plată după data comunicării deciziei de eşalonare la plată. Până în prezent dacă în urma unui control existau diferenţe ca urmare a controlului, eşalonarea nu mai era aplicabilă.
- Extinderea termenului de la 30, respectiv 90 de zile, la 180 de zile în vederea achitării obligaţiilor care nu intră în sfera de acordare a eşalonării la plată, nestinse la data sau după data comunicării deciziei şi pentru care au fost comunicate somaţii.
- Completarea criteriilor în funcţie de care un contribuabil se încadrează în categoria de contribuabil cu risc fiscal mic, prin introducerea condiţiei ca persoanele juridice să fi fost înfiinţate cu minimum 12 luni înainte de data depunerii cererii, pentru a preîntâmpina posibilitatea accesării unei eşalonări la plată conform procedurii simplificate de către contribuabilii nou înfiinţaţi şi al căror comportament nu poate fi încă apreciat datorită informaţiilor insuficiente cu privire la acest contribuabil.
- Reglementarea situaţiei în care organul fiscal constată că, ulterior emiterii unei decizii de eşalonare la plată în cazul contribuabililor cu risc fiscal mic, datele şi informaţiile prezentate de aceştia nu corespund realităţii. În acest caz, organul fiscal emite decizie de anulare a deciziei de eşalonare la plată care produce aceleaşi efecte cu decizia de constatare a pierderii valabilităţii eşalonării la plată.
Reglementarea unei proceduri pentru contribuabilii care au de încasat sume certe, lichide şi exigibile de la autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor europene în baza contractelor de finanţare încheiate
- Se poate solicita amânarea la plată a impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor sume datorate bugetului general consolidat, inclusiv a obligaţiilor accesorii administrate de ANAF sau transmise spre recuperare acesteia, în limita sumei de încasat de la autorităţile competente în gestionarea fondurilor europene, în ordinea vechimii obligaţiilor fiscale.
- Amânarea la plată nu se acordă:
– contribuabililor pentru care s-a deschis procedura insolvenţei;
– contribuabililor pentru care a început executarea silită de către un alt creditor prin poprirea sumelor de încasat de la autorităţile competente;
– contribuabililor care au în derulare o eşalonare la plată.
- În scopul amânării la plată, se depune o cerere la organul fiscal competent împreună cu documentul în original emis de autoritatea competentă, prin care se certifică cuantumul sumelor certe, lichide şi exigibile pe care contribuabilul le are de încasat. Documentul se emite în termen de 5 zile de la data solicitării şi este valabil 20 de zile de la data emiterii.
- La cererea de eliberare a documentului, contribuabilul poate anexa o notificare prin care renunţă la dreptul de a percepe sau încasa dobânzi, penalităţi sau accesorii de orice natură, aferente creanţelor de încasat de la autoritatea competentă, aceasta confirmând în document că a luat act de notificarea contribuabilului.
- Pe perioada amânării la plată, pentru obligaţiile fiscale principale amânate la plată contribuabilii nu datorează dobânzi, penalităţi sau accesorii de orice natură dacă au renunţat la perceperea sau încasarea de dobânzi, penalităţi sau accesorii de orice natură, aferente creanţelor de încasat de la autoritatea competentă, în baza notificării menţionate la alineatul precedent. În situaţia în care contribuabilii nu au renunţat la perceperea sau încasarea de dobânzi, penalităţi sau accesorii de orice natură aferente creanţelor de încasat de la autoritatea competentă aceştia datorează dobânzi, penalităţi sau accesorii, pentru obligaţiile fiscale principale amânate la plată.
- Dacă, anterior finalizării amânării la plată, autorităţile competente notifică organului fiscal că suma înscrisă în documentul emis nu mai este datorată, în întregime sau în parte, amânarea la plată îşi pierde valabilitatea, total sau parţial. În acest caz, contribuabilul datorează dobânzi, penalităţi de întârziere sau accesorii de orice natură pe întreaga perioadă de amânare la plată.
- Pe perioada amânării la plată:
– nu începe sau se suspendă procedura de executare silită pentru obligaţiile fiscale amânate la plată;
– nu se sting obligaţiile fiscale ce fac obiectul amânării la plată, cu excepţia situaţiei în care contribuabilul optează pentru stingerea acestora.
- În situaţia în care sumele individualizate în deciziile emise de organul fiscal competent se sting în totalitate, acesta comunică contribuabilului decizia de finalizare a amânării la plată. Dacă operatorul economic a renunţat la perceperea sau încasarea de dobânzi, penalităţi sau accesorii de orice natură, aferente creanţelor de încasat de la autoritatea competentă, organul fiscal emite şi decizia de anulare a dobânzilor, penalităţilor de întârziere sau accesoriilor de orice fel, aferente obligaţiilor fiscale principale amânate la plată.
- Dacă în termen de 2 ani de la data comunicării deciziilor de amânare la plată a obligaţiilor fiscale principale şi a dobânzilor, penalităţilor de întârziere sau accesoriilor de orice fel, aferente obligaţiilor fiscale principale, amânarea la plată nu a fost finalizată, aceasta încetează, iar organul fiscal comunică contribuabilului decizia de încetare a amânării la plată. În acest caz, contribuabilul datorează dobânzi, penalităţi de întârziere sau accesorii pe întreaga perioadă de amânare la plată.
Baza legală:
– Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.50 din 29 mai 2013 privind reglementarea unor măsuri fiscale, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 320/03.06.2013;
– Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.29 din 20 martie 2011 privind reglementarea acordării eşalonărilor la plată, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 200/22.03.2011.