Home Școala pentru toți COPILUL CU CES -UN INSTRUMENT SAU UN COPIL?(PLEDOARIE PENTRU NONDISCRIMINAREA COPILULUI).

COPILUL CU CES -UN INSTRUMENT SAU UN COPIL?(PLEDOARIE PENTRU NONDISCRIMINAREA COPILULUI).

by B24
577 views

 Intr-o lume in care totusi copilulcu CES are legatura cu  discriminarea  ,intr-o  lume  in care adevaratele  valori  se citesc doar din beneficiile personale si intr-oexpresie cotidiana cu rol integrativ in asa zisul rand al lumii,prezentul  material se constituie  ca o pledoarie pentru  nondiscriminarea  copilului pentru depasirea prejudecatii ,deschiderea spre uman,deschiderea  catre  sufletul de copil.

PROF.CONSILIER SCOLAR,CORINA TONITA,SEGARCEA,DOLJ            

Este de fapt,o incursiune in lumea  sensibila ,in lumea in care prejudecatile cotidiene  nu isi au rostul,olume care ia nastere din  empatie si compasiune.

Deschizand  portita acestei  lumi,deschidem de fapt propriul suflet spre  uman,spre  celalalt,eliminand  egoismul,regasind  un altruism pur in care nu este nici   urma de prejudecata. Fundamentata pe observatii  riguroase ,din pacate,dintr-o experienta cuprinsa pe putini ani ,aceasta  pledoarie incepe pe  buna dreptate prin prezentarea unei realitati  sumbre  referitoare la modul de raportare la copilulcu ces ,raportare izvorata  din realitatea vietii cotidiene.

Copilul cu CES face si el parte din aceasta  realitate,chiardaca   isi are locul lui bine stabilit in ea,un  loc  pe care din  pacate il atribuim  noi prin intermediul prejudecatilor de tot  felul ,prinintermediul  sistemului  nostru de valori ce se vrea a fi o integrare in mersul  firesc al lumii ,un mers firesc in care copilulcu CES nu are loc,deoarece este diferit,iar aceasta diferenta are un aspect negativ in sistemul de valori al individului.

Deci,impunanduni-se ca o conditie a realitatii  existentiale,copilul cu CES ,este mai degraba un instrument decat un copil.Faptul ca aceasta  caracteristica de instrument a copiluluicu CES a fostconstientizata  a atras dupa sine reactia imbucuratoare a scolii care in ideea ca diferenta de care vorbeam mai sus sa nu isi   spunacuvantul in sens discriminator ,a produs  transpunerea acestor  copiidin  scolile  speciale in invatamantul de masa.Mult  discutata  aceasta  transpunere,mult  contestata aceasta  idee ,are totusi un rol  socializator   imens in sensul ca nu este o solutie  ideala faptul sa izolam acesti  copii de restulcopiilor pentru un anumit  numar de ani,pentru ca apoi sa ii redam  societatii ,de obiceicomplexati,cu o integrare  dificila in societate,care se acutizeaza la reactiilenoastre nu tocmai  primitoare.

Pe  langa   rolul de socializare  imens,rol care isi  substituie si integrarea  atat de necesara in societate,se  produce si o acomodare a noastra in general,o  acomodare a copiilor in special,atat de necesara  schimbarii   mentaluluifata de acesti copii .Si schimbarea mentalului   ar   trebui sa porneasca de la noidascalii,caci  noi nu suntem altceva  decat  parintii   spirituali ai acestorcopii in special,ai tuturor elevilor in general,in  noi  sta   forta de schimbare,noisuntem substratul gandurilor  lipsite de prejudecata si egoism.Si este responsabilitatea noastra,deoarece  suntem  agentii  educatiei prin intermediul institutieipe care o reprezentam,institutie  cu rol   fundamental in educatia si formarea   personalitatii   indivizilor.

Intrebarea care deschide  aceasta  pledoarie –COPILUL CU CES UN INSTRUMENT SAU UN COPIL ?-ni se impune ca o conditie  impetuoasa  prininsusi  faptul ca suntem  dascali si deci  parinti   spirituali ai copiilor care ne sunt  elevi.Scoala  ar  trebui sa reprezinte   caminul in care copiicu CES sa regaseasca   linistea si echilibrul   interiorpentru a-si depasi  complexele si   pentru a-si dezvolta aptitudini integrative corespunzatoare unei societati in schimbare . Insusi  modul in care este formulata  aceasta    intrebare,folosirea cuvintelor,instrument,copil,prezinta o realitate  sumbra care graviteaza in jurul a doi poli opusi   prinsemnificatie si inteles,caci nu putem     vorbi de copil si de intrument ca doua    lucruri apartinand  aceluiasi   continut. Si atunci,care este solutia ?

Primul pas a  fost facut,prin  integrarea copiilor  cu CES in invatamantul de masa,insa depinde de noi,daca  vom face urmatorii pasi,sianume,depasirea prejudecatilor de tot   felul in raportarea  noastra la acesti  copii,cultivarea   sentimentelor in care adevaratele  valori izvorasc din nobletea    sentimentelor    umane,cu caracter moralizator,caci vina  in cazul   acestorcopii nu este a lor,ci a noastra  daca nu vom face acesti pasi.Numai in acest  mod,putem  evita  diferentierea si deci    discriminarea.                                      

You may also like