Asistăm la o premieră în viaţa publică românească: prima acţiune de lobby a societăţii civile româneşti care se finalizează cu succes.Printr-o campanie intens promovată de cei peste 400 de membri ai Coaliţiei 52 – coordonată de Academia de Advocacy – timp de aproape doi ani, s-a reuşit modificarea Legii transparenţei decizionale.
Dacă până acum politicienii şi înalţii funcţionari publici se ascundeau de opinia publică, de propunerile şi cererile cetăţenilor, evitând să implice societatea civilă în procesul de adoptare a diferitelor decizii şi refuzând accesul la documente de interes public, de acum încolo aceştia nu vor mai putea să o facă.
Legea transparenţei decizionale este mult mai clară şi mai apropiată de spiritul transparenţei, faţă de forma adoptată iniţial, în anul 2003. Modificările aduse vechii legi modernizează accesul cetăţenilor, inclusiv al jurnaliştilor, la deciziile publice, mai ales că s-a introdus obligativitatea, pornind de la nivel local şi judeţean, ca studiile de impact şi/sau fezabilitate să devină obligatorii ca documente publice, anexe ale proiectului de act normativ propus. Decidenţii nu vor mai putea deci acţiona discreţionar, numai pentru că aşa e ordinul de la partid sau pentru că doresc să îşi satisfacă clientela politică.
Concret, Coaliţia 52 a îmbunătăţit transparenţa decizională în România prin:
extinderea perioadei de consultare publică la 30 de zile lucrătoare (nu calendaristice, cum se trăgea de timp până acum);
derularea procesului de consultare publică până la începerea dezbaterilor în cadrul autorităţilor publice, şi nu până la finalizarea lor;
publicarea modalităţii de colectare a recomandărilor de la cetăţeni;
publicarea modalităţii de înscriere şi luare a cuvântului, timpul alocat luării la cuvânt şi orice alte detalii de desfăşurare a dezbaterii publice;
asigurarea unui real acces public, pe site şi la sediu, la următoarele documente:
minuta dezbaterii publice;
recomandările scrise colectate;
versiunile îmbunătăţite ale proiectului de act normativ în diverse etape ale elaborării;
rapoartele de avizare;
versiunea finală adoptată a actului normativ;
introducerea unui registru al opiniilor şi propunerilor colectate, pentru ca acestea să rămână consemnate, iar decidenţii să nu poată minţi opinia publică asupra inexistenţei lor;
specificarea concretă, de către cei interesaţi din societatea civilă, a articolelor la care fac referire în opiniile şi propunerile elaborate;
introducerea, inclusiv la nivel local şi judeţean, a studiilor de impact şi/sau fezabilitate ca documente publice anexe proiectului de act normativ propus;
diferenţierea şedinţei publice (de regulă a Consiliilor Locale / Judeţene) de dezbaterea publică, dedicată întâlnirii cu cetăţenii;
obligativitatea participării la dezbaterile publice cu cetăţenii a iniţiatorilor, experţilor şi/sau specialiştilor implicaţi, din partea autorităţii publice care, de regulă, chiuleau de la astfel de evenimente.
Invităm pe toţi cetăţenii să supravegheze respectarea noilor prevederi legislative în privinţa transparenţei potrivit Legii 52/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi să ne semnaleze orice abateri de la cadrul legal, pentru a putea interveni şi elimina orice abuzuri, din partea oricărei autorităţi publice.
Conţinutul integral al modificărilor legii se poate citi aici.
Cum a reuşit Coaliţia 52 sa modifice Legea 52/2003
Procesul de modificare a legii s-a derulat pe durata a două legislaturi în Parlamentul României şi a trei Guverne. Aceste modificări au fost absolut necesare deoarece, în anul 2003, când a fost adoptată Legea 52/2003, deşi ea a fost susţinută şi promovată de N.A.T.O. şi U.E., politicienii români au lăsat portiţe care nu permiteau o transparenţă absolut democratică la toate nivelurile decizionale. Legea a fost prea puţin înţeleasă şi aplicată deopotrivă de politicieni ori funcţionari, dar şi de cetăţeni, în lipsa unei reale informări asupra felului în care ei pot influenta decizia publică. În consecinţă, astăzi încă:
Dialogul cu instituţiile publice este unul greoi, nu sunt respectate termenele prevăzute de lege, iar responsabilitatea este pasată în mod deliberat către angajatul nominalizat sa răspundă cererilor în baza Legii 52/2003, protejând astfel, adevăratul decident – primarul, preşedintele de Consiliu Judeţean sau ministrul;
Este confirmată lipsa unei proceduri minimale de organizare a dezbaterilor, la nivelul instituţiilor publice, fapt care a generat mimarea procesului de consultare a societăţii civile.
Detalii şi documente în acest sens găsiţi la www.coalitia52.ro/monitorizari.
În România anului 2012, după o lungă perioadă de ”linişte”, au reînceput, în ciuda frigului de ianuarie, insistente proteste de stradă, care reclamau, la fel ca şi acum, o nemulţumire generală profundă care, în cele din urmă, i-a determinat pe politicienii de toate culorile să re-reconsidere rolul dialogului în democraţie.
,,Coaliţia 52”, lansată în 27 ianuarie 2012, şi care astăzi numără peste 400 de membri la nivel naţional, cetăţeni şi reprezentanţi ai organizaţiilor patronale, sindicale şi ONG-uri din diferite domenii de activitate (www.coalitia52.ro/cine-suntem), a acţionat pentru bulversarea secretomaniei guvernanţilor, militând pentru acces la informaţia de interes public şi transparenţă, ca premise ce pot încuraja un rol activ al cetăţenilor în blocarea politicilor care lezează interesele populaţiei.
Demersul Coaliţiei 52 a urmărit îmbunătăţirea transparenţei şi a dialogului cu decidenţii, prin introducerea în Legea 52/2003: a) a sancţiunilor directe şi imediate aplicabile conducătorilor autorităţilor publice pentru nerespectarea Legii 52/2003, b) a termenelor rezonabile de dialog şi c) a unor reguli minimale unitare de dialog.
Acţiunile cheie ale campaniei de advocacy a Coaliţiei 52 de îmbunătăţirea a transparenţei decizionale în România au fost:
20 de conferinţe de presă simultane în diverse oraşe ale ţării, în scopul sensibilizării opiniei publice şi a cointeresării decidenţilor politici, în 9 februarie 2012;
20 de mese rotunde cu decidenţi locali, judeţeni şi naţionali, în oraşe importante ale ţării, sub titlul ,,Respect şi responsabilitate în dialog”, în 17, 24 februarie 2012;
întâlniri cu toate grupurile parlamentare din Senat şi Camera Deputaţilor şi cu reprezentanţi ai Guvernului, în martie 2012.
Rezultatele imediate ale campaniei de advocacy iniţiate au fost:
susţinerea campaniei de către 70 de parlamentari din legislatura 2008 – 2012;
17 deputaţi şi senatori şi-au asumat Propunerea Legislativă:
deputaţi – PSD: Itu Cornel;
deputaţi – PNL: Uioreanu Horea-Dorin;
deputaţi – PD-L: Arion Viorel, Călian Petru, Ciobanu Gheorghe, Dugulescu Marius Cristinel, Gurzău Adrian, Movilă Petru, Prigoană Vasile-Silviu, Tabără Valeriu;
deputaţi – Mino.: Buciuta Ştefan, Ignat Miron;
deputaţi – neafiliaţi: Giurgiu Mircia;
senatori – PSD: Cordoş Alexandru;
senatori – PNL: Nicoară Marius Petre, Rădulescu Şerban;
senatori – PD-L: Hărdău Mihail.
Au urmat activităţi de lobby ale reprezentanţilor Coaliţiei 52 atât în Parlamentul României, pe perioada legislaturii 2008 – 2012, dar mai ales a legislaturii actuale, cât şi în Guvern.
Rezultatele imediate ale acţiunilor de lobby au fost:
adresă de respingere din partea Guvernului (Ponta 1), în 15 iunie 2012;
vot de respingere la Senat, în 17 septembrie 2012;
aviz favorabil din partea Guvernului (Ponta 2), în 11 aprilie 2013;
vot de adoptare în Camera Deputaţilor, cameră decizională, în 8 octombrie 2013;
promulgarea de către preşedinte, în 30 octombrie 2013;
trimiterea spre publicare în M.O. a Legii 281/2013 pentru modificarea şi completarea Legii 52/2003, în 31 octombrie 2013.
Avem, aşadar, o lege a transparenţei îmbunătăţită!
Noi credem că, prin forţa coaliţiei pe care o reprezentăm, putem schimba obiceiuri greşite şi atitudini ostile cetăţenilor, pentru că ştim şi putem să folosim inteligent o Lege a Transparenţei îmbunătăţită.
Cu încredere în forţa demersurilor participative de succes,
Radu NICOSEVICI, preşedinte
Pentru detalii puteţi contacta secretariatul tehnic al Coaliţiei 52:
Academia de Advocacy
Tel: 0256.403840; Fax: 0256.403841; Email: office@advocacy.ro;
Timişoara, Bd. Republicii nr.9, 300159, Timiş, România
a apărut ca o nevoie urgentă de încurajare a dialogului între societatea civilă şi autorităţile publice şi de îmbunătăţire a cadrului legal existent, fiind formată din cetăţeni şi asociaţii legal constituite, care cunosc şi au exersat aplicarea Legii 52 privind transparenţa decizională în administraţia publică din România. Misiunea Coaliţiei 52 este de a apăra, promova şi stimula dialogul civic prin utilizarea intensivă, corectă, onestă şi aplicată a Legii 52.