Când conţinutul profesiei trezeşte interesul, atunci omul dispune de cunoştinţele şi abilităţile profesionale necesare. Conform Wikipedia, ,,Munca este o acţiune care nu este determinată de supravieţuirea speciei, fiind un serviciu prestat în schimbul unei remuneraţii sau a unei alte forme de răsplată. Rolul muncii în societatea contemporană se apreciază în funcţie de afirmarea tot mai puternică a creativităţii, a efortului intelectual, comparativ cu cel manual, ca şi prin prisma promovării formelor atipice de ocupare a forţei de muncă şi a reducerii timpului de muncă,,. Când vine vorba despre profesie şi carieră profesională, adolescenţii cad în capcana modelelor promovate de presiunea societăţii sau pentru că aşa au fost sfătuiţi de părinţi fără să ia în considerare piaţa muncii, ceea ce le place, înclinaţiile native, oportunităţi, afinităţi adică informarea, analiza şi experimentarea, chiar şi pentru o zi a unei profesii. Iniţiativă inovatoare în România a Fundaţiei ,,Terre des hommes,, şi a partenerilor săi, ce recunoaşte potenţialul extraordinar al copilului, dreptul său de a participa în societate şi de a-şi exprima liber opiniile asupra tuturor situaţiilor care îi afectează direct viaţa, proiectul ,,ZIUA ŞTAFETEI,, s-a desfăşurat în perioada 18-21 noimbrie 2014 în Şcoala Gimnazială Nr. 4 Bistriţa cu participarea a 37 de elevi, care au făcut pentru o zi cunoştinţă cu o meserie. Pe parcursul unei zile lucrătoare, elevii au preluat timp de câteva ore ştafeta de la un profesionist, care le-a oferit elevilor ocazia de a experimenta meseriile de: inginer IT, inginer mecanic auto, pompier, medic de familie, asistent medical de urgenţă, inspector şcolar, hair-stylist, medic stomatolog, tehnician dentar, antrenor de handbal fete, manager hotel-restaurant. Evenimentul a fost prilejuit de celebrarea zilei de 20 noiembrie, Ziua Internaţională a Drepturilor Copilului.
Proiectul a beneficiat, în urma unui concurs, de un minigrant de 1650 lei, finanţat de Fundaţia ,,Terre des hommes,, şi realizarea lui a fost posibilă datorită cofinanţării de 30% din partea Asociaţiei Părinţilor Şcolii Generale Nr. 4 Bistriţa, partenerul nostru în acest proiect şi sperăm, în multe altele care vor urma. Coordonatorul proiectului a fost prof. Sucilea Cătălina. Mulţumim instituţiilor care ne-au oferit sprijinul şi mentorilor care au predat ştafeta copiilor:
Şcoala Gimnazială Nr. 1 Bistriţa, profesor psiholog: Neţan Elena
ISU Bistriţa, pompier: Rus Marius
UPU Bistriţa, asistent medical şef: Zăpârţan Olimpiu
UPU Bistriţa, asistent medical urgenţă: Moldovan Anamaria
ISJ BN- inspectori şcolari: Buboly Monica şi Dan Aurelia
Grădiniţa „Căsuţa cu poveşti” Bistriţa, educatoare: Rus Diana şi Horga Liana
S.C. ILSOAUTOTEST SRL, inginer mecanic domeniul auto: Rus Ioan
Medic de familie: Şuteu Dana
Salon Domino Style Bistriţa, hair-stylist: Ligia Vermeşan
Coafor Ada Bistriţa, hair-stylist: Nicula Mariana
Medic stomatolog: Stere Doru
Tehnician dentar: Nicolin Ovidiu
Medic stomatolog: Trifan Loredana
S.C. Mediacom SRL Bistriţa, inginer IT: Sucilea Alin
S.C.Smart System SRL Bistriţa, inginer IT: Matei Nicu, Candale Silviu, Leonte Răzvan
Liceul cu Program Sportiv Bistriţa, antrenor handbal fete: Crăciun Ioan
Hotel-restaurant Bistriţa, manager: Ciogolea Vasile
Mulţumim cadrelor didactice care ne-au sprijinit în derularea proiectului şi au avut calitatea de însoţitori: Spinei Mihaela, Buboly Monica, Rus Daniela, Pop Doina, Borz Mihaiela, Neamţiu Florina, Danea Daniela, Sucilea Cătălina, Mititean Traian, Brănişteanu Gheorghe.
Elevii care au beneficiat de acest proiect în urma selecţiei făcute pe baza unui chestionar de interese aplicat tuturor elevilor claselor a VII-a şi a VIII-a şi pe baza recomandărilor făcute de diriginţi sunt: Savu Oana VII A, Oniţa Darius VIII B, Măerean Tiberiu VIII A, Mihuţ Cătălin VII A, Rusz Anamaria VII B, Hanet Elian VII B, Butaciu Adrian VII B, Capră Denisa VIII A, Mare Mara VIII A, Rus Teodora VII A, Greluş Izabela VII A, Hedeş Tudor VIII A, Rus Natalia VII C, Ghindean Gabriela VIII C, Arman Paul VIII B, Groştor Cătălin VIII B, Mărginean Petru VIII C, Groza Andrada VIIB, Mititean Andreea VIIC, Măgheruşan Denisa VIII C, Mihalca Andreea VIII C, Herinean Roxana VIII C, Vaida Adriana VIII B, Rus Penina VIII B, Forfotă Andra VIII A, Biliboacă Alexandra VII A, Petrican Cristina VIII C, Albeţel Bogdan VII C, Petroşanu Miruna VIII A, Ilca Sebastian VIII B, Mare Andrei VIII A, Vărărean Darius VII A, Banabic Răzvan VII B, Stejerean Raul VII B, Ţîrcă Mihaela VII C, Căluş Mari VIII A, Coşergar Gabriela VII C.
La alegerea profesiei trebuie sa luăm în considerare cum ne clădim o carieră, să investim în noi, să studiem, să dorim ca ceeea ce facem să devină important, să pornim în viaţă cu nişte principii şi valori şi să existe o disciplină a muncii. Capacităţi precum empatia, creativitatea, sunt necesare oricărui domeniu de activitate iar şcoala trebuie să pună accent pe dezvoltarea de competenţe pentru a se echilibra balanţa forţa de muncă şi piaţa muncii.