Este bine stiut ca orice activitate umana,in special cele intense necesita o perioada de relaxare pentru a ne putea reface fortele atat intelectuale,cat si fizice,aceste perioade de relaxare indentificandu-se cu timpul nostru liber.
Vorbind de timpul liber la elevi ,acesta ar trebui umplut cu anumite activitati care sa completeze intr-un fel sau altul integrarea socio-profesionala corespunzatoare, acest scop ultim pe care scoala il are ca obiectiv ar trebui realizat si in activitatile extrascolare realizate cu elevii si de ce nu si in timpul liber, constituindu-se ca un factor auxiliar atat in formarea cat si in dezvoltarea si maturizarea personalitatii,comportamentului si atitudinilor elevilor.
Aprofundand acesti factori ,este bine mai intai sa realizam o enumerare a lor pentru ca sa vedem apoi care este aportul pe care acestea il aduc in dezvoltarea de care vorbeam.
Avand in vedere acest fapt,amintesc:activitatile sportive,care au mai multe arii si compartimente de activitate:balet,diverse dansuri,innot si alte activitati de acest gen pana se ajunge la sportul de performanta,activitati recreative,ca:invatarea lucrului manual,drumetiile,excursiile,taberele,diverse simpozioane si mese rotunde,precum si activitatile din saptamana ”scoala altfel”,activitati care vor avea ca scop ajutarea programelor scolare de a-si indeplini rolul.
Cred ca intre programele scolare si asfel de activitati extrascolare ar trebui sa existe o stransa si impermeabila legatura,activitatile extrascolare venind ca o completare a programelor scolare.La modul general vorbind ,activitatile extrascolare au un rol foarte bine stabilit si trasat in formarea si dezvoltarea elevului,care in cele mai dese cazuri poate prinde mai bine decat programele scolare la un anumit moment dat,caci ce este mai frumos decat sa iti petreci timpul liber intr-un mod constructiv si formativ care sa-ti aduca autosatisfactie?
Apoi,trebuie sa recunoastem ca unele programe sunt foarte incarcate si chiar rigide ,ele neatingandu-si adevarata menire si ca activitatile extrascolare datorita faptului ca se realizeza in timpul liber si se stie bine ca perceptia de timp liber este una relaxanta ,indeplinesc ceea ce nu pot indeplini aceste programe.
As dori in continuare,sa ma opresc asupra activitatilor extrascolare al caror fundament il constituie jocul,ca si metoda eficienta de dezvoltare si formare a elevului si pana la urma si de integrare socio-profesionala corespunzatoare.Avand un rol imens in invatare,datorita faptului ca acest gen de invatare se produce pe un fundal relaxant,care nu impune constrangere,emotii,teroarea impusa de unii profesori,metoda jocului ca si activitate extrascolara castiga teren in procesul de insusire de cunostinte atat prin forma cat si prin continut. Luand forma unor activitati ca cele de genul:SA INVATAM ALFABETUL PRIN JOC, SA INVATAM SA ADUNAM PRIN JOC SAU SA INVATAM PRIN DIFERITE RECOMPENSE SI PEDEPSE CU CARACTER EDUCATIV,continutul activitatilor de acest gen devine foarte placut si relaxant,lucru atat de benefic in insusirea cu o mai mare precizie a cunostiintelor.
Ca o parte componenta a metodei jocului folosita in activitatile extrascolare ,prinde foarte bine si metoda jocului de rol. Aceasta metoda a jocului si a jocului de rol prinde foarte bine la varste mai mici ale elevilor dar ,ea are acceasi productivitate si la elevii mari,daca este folosita corect,ajutand la intelegerea si invatarea anumitor concepte care in mod normal se insusesc mai greu,in final la distingerea raului de bine,prin punerea in diverse ipostaze de viata ,prin simularea acestora ,simulare care va pune elevul respectiv in pielea personajului ,punandu-se in pielea personajului elevul poate distinge binele de rau si asfel deciziile lui vor fi unele intelepte.
Inchei seria de idei, subliniind faptul ca atat metoda jocului cat si cea a jocului de rol ar trebui folosite mai des in activitatile extracurriculare si ar trebui sa ofere atat forma cat si continutul acestora.