Psiholog: “Social Media – mai mult pentru relaxare şi socializare, oamenii percep TV-ul ca o sursă mai credibilă de informare”
Televizorul rămâne, şi în 2015, sursa de ştiri preferată de cei mai mulţi consumatori de media din întreaga lume (53%). Motoarele de căutare ocupă locul secund, fiind preferate de 38% dintre utilizatori, Social Media – locul 3 (33%), urmate de ziarele tradiţionale (18%), website-urile ziarelor (17%), website-urile posturilor TV (16%), posturile tradiţionale de radio (11%), revistele tipărite şi website-urile revistelor (câte 8%) şi radio-urile online (4%), se arată într-un studiu realizat de Nielsen, pe un eşantion de peste 30.000 utilizatori de Internet, din 60 de ţări.
Cu toate acestea, utilizatorii cu vârste cuprinse în 15 şi 20 de ani – supranumiţi de specialişti drept Generaţia Z – afirmă că Social Media este sursa lor favorită de ştiri, în proporţie de 47%, iar 45% aleg posturile TV pentru a se informa.
Psihologul Dan Ivănescu, preşedintele Asociaţiei Sănătate Mintală pentru Calitatea Vieţii susţine că oamenii încă nu percep reţelelor sociale ca fiind surse credibile de ştiri, deoarece orice utilizator poate deveni furnizor de ştiri, iar acest mecanism a predispus la o pondere mai mare de informaţii neverificate sau false. “În reţelele sociale online există foarte multe surse de informare şi mulţi receptori. Este un mecanism de comunicare pe care specialiştii îl numesc many-to-many, iar orice persoană, sub un pseudonim sau în spatele unei fotografii false, poate răspândi ştiri false. Utilizatorii reţelelor au consimţit la acest lucru, au înţeles că Social Media nu reprezintă încă un furnizor de ştiri credibil, iar majoritatea foloseşte reţelele sociale online mai mult pentru divertisment şi socializare”, declară psihologul Dan Ivănescu.
În acelaşi timp, specialistul consideră că mintea umană asociază televizorul cu “acasă”, cu intimitatea şi confortul şi îi este mai comod consumatorului să primească o ştire video decât să căute, din sursă în sursă, în social media, o informaţie credibilă. “Televiziunea este încă regele ştirilor pe planetă deoarece utilizează elementele vizuale şi auditive, deci este mai accesibil unui public mai larg şi, cel mai important, are în spate oameni care pot fi traşi la răspundere dacă transmit informaţii false. De cealaltă parte, reţelele sociale online încă nu au reuşit să construiască o agenda media proprie, iar informaţiile din media tradiţionale sau din alte surse sunt doar promovate în Social Media pentru a crea dezbatere, nu şi create în interiorul reţelei. Nici conţinutul informaţional nu este adaptat încă la toate elementele multimedia folosite în Social Media, ştirile fiind prezentate mai mult sub formă de text şi imagine, deci încă nu sub o formă atractivă pentru mintea umană”, declară psihologul Dan Ivănescu.
Specialistul consideră că, într-adevăr, Generaţia Z se informează mai mult din reţelele sociale, însă informaţia prezentă acolo provine în mare măsură tot din media tradiţionale. Aşadar, în accepţiunea psihologului Ivănescu, Social Media nu reprezintă un furnizor independent de ştiri, ci mai degrabă un mijloc modern de propagare a ştirilor din mass-media clasice. “Probabil va veni şi vremea când oamenii vor prefera să se informeze mai mult din reţelele sociale online decât de la televizor, însă doar în momentul în care jurnaliştii vor crea conţinut special pentru Social Media, şi nu vor transpune în mediul online informaţiile pe care le construiesc pentru media tradiţionale. În Statele Unite, marile publicaţii au înţeles că reţelele de socializare pot fi folosite nu doar pentru a disemina informaţii şi pentru a creşte audienţa unei ştiri din media tradiţionale, ci pot reprezenta un mediu care produce ştiri de sine stătătoare. În România, la ora actuală, Social Media reprezintă o mică junglă în care ştirile serioase şi credibile dansează în aceeaşi horă cu ştirile derizorii şi false”, conchide psihologul Dan Ivănescu, preşedintele Asociaţiei Sănătate Mintală pentru Calitatea Vieţii
Sursă studiu: http://www.nielsen.com/us/en/insights/news/2015/the-facts-of-life-generational-views-about-how-we-live.html