La fel ca o veritabilă cursă de înarmare în masă, odată cu începerea şcolii a început şi isteria testelor iniţiale, care, chiar dacă nu aduc ceva foarte inovator, sperie, cel puţin pe elevi, prin faptul că de această dată sunt oficiale şi vin „de sus”.
Conform indicaţiilor Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, aceste teste au rolul unor instrumente de diagnoză pentru orientarea acţiunilor ulterioare ale cadrelor didactice.
Ministerul dă mură-n gură şi pune la dispoziţie testele, baremele de evaluare şi notare, precum şi precizări referitoare la specificul testelor, care au totuşi doar un caracter orientativ, modelele fiind publicate încă de joi, 15 septembrie.
Profesorii au acum sarcina de a elabora la nivel de catedră, teste de evaluare iniţială având ca reper aceste modele. Pentru disciplinele care au continuitate (matematică, limba română, limbile străine), testările vor fi precedate de o perioadă de două săptămâni în care se vor desfăşura recapitulări. La materiile care se află la primul an de predare, testarea se poate da chiar după lecţiile introductive, testul iniţial urmând să verifice cunoştinţele dobândite anterior de elevi la alte materii, dar care au o anumită legătura cu disciplina la care se susţine testarea.
Chiar dacă rezultatele vor fi confidenţiale, urmând a fi cunoscute doar de elevul în cauză, părintele acestuia şi profesor, chiar dacă notele nu se trec în catalog, o urmă de nelinişte, binevenită ar spune unii, tot există în minţile elevilor. Andreea Grad, elevă în clasa a XI-a la Colegiul Naţional „Andrei Mureşanu”, profil filologie, va trece şi ea prin testele iniţiale concepute de mai marii învăţământului românesc: „Nu e un stres, având în vedere că notele nu se trec, dar e totuşi o oră pe care am putea să o petrecem altfel. O să ma pregătesc, normal; testele acestea ar trebui să le luăm ca pe nişte provocări, nu că nu am avea destule de-a lungul anului şcolar. Dar dacă ministerul a decis că suntem „inactivi” acum avem activitate.”
Cât despre utilitatea acestor teste, Andreea nu le vede ceva cu adevărat salvator: „Pentru mine e relativ ok, dar dacă le-am da strict la materiile de bază. La filologie se dă test la fizică. Poate profesorii o să vadă nivelul nostru, dar având în vedere ca ne ştiu deja de ceva ani, chiar mai era nevoie?”.
Carmen Kociş, elevă la aceaşi şcoală, în clasa a XII-a, profil ştiinţe sociale, ne-a spus şi ea ce părere are despre aceste „inovaţii”: „ Le consider eficiente pentru că aşa fiecare elev ştie la ce nivel este, îşi va testa nivelul de pregătire şi în acest fel va putea evita rezultatele dezastruoase de la BAC. Cu cât lucrezi mai mult la teste cu atât acumulezi mai multe informaţii. ”
Una peste alta, testele vin, probabil unii elevi vor învăţa, cei care sunt obişnuiţi să nu o facă, cu siguranţă nu vor fi cuprinşi de vreo criză subită de conştiinţă care să îi facă să se arunce la cărţile din birou şi uite-aşa, lucrurile, mai mult ca sigur, vor continua pe acelaşi făgaş.
foto:edu20.ro